asus Strix scar 18 2024 مراجعة

 بص انا اسف والله على اللي هعمله ده
النهارده بس انا عارف وانا عارف والله ان
انت ما ينفعش تتراجع سامحني انت غالي لا
انت انت غالي مكانه وغالي سعر وغالي كل

 
حاجه لكن للاسف بقى دي شغلتي فانا اسف
مضطر اراجع حضرتك النهارده واطلع فيك عيوب
بحلل بقى اللي انا بعمله النهارده يا
جماعه معانا مراجعه لاب توب غير تقليدي
اللاب توب ده بيراهن ان انت هتاخد اداه
اقوى من ان انت تحط البي سي بتاعك في

 

 asus Strix scar 18 2024 مراجعة

 

 
الشنطه بالشاشه بالماوس والكيبورد وتتحرك
بيهم اللاب توب ده هو الاسوس الار او جي
سكارت 18 نسخه 24 وحضرتك بكامل ارادتك
هتنزل تعمل لايك دلوقتي مش ل ده للاب انت
كده كده بتشوف الخلقه دي كل اسبوع عادي

 
يعني هتفوت الاسبوع ده هتشوفها الاسبوع
اللي بعده عادي ده للاب توب اللي احنا مش
بنشوفه غير كل سنه مره او كل سنتين بتسعير
ربنا كلمه ار او جي سكار 18 دي مش جايه من
فراغ اللاب توب هنا ضخم الحجم والملامح
لاب توب هنا جاي مع 18 انش شاشه معظم
الشاشات اللي احنا بنستخدمها ايه في

 
اللابات هتلاقي 13 انش اجهزه الماك بوك
الحاجه اللذيذه الخفيفه دي وبعد كده
كلابات العاديه بتاعه ويندوز 15 16 انما
ان احنا بنتكلم في حجم 18 انش اللاب توب
على الرغم ان انا كنت متوقع وزن اللاب توب
ده يكون حاجه بشعه فاكرين لابات الاستيراد
اللي هي بتبقى مصفحه بتاعه المواقع دي
اللي بيحطها المهندسين في الموقع انا كنت

 
متصور حجمه هيبقى بالمنظر ده الا ان وزن
اللاب توب ده كله 3 كيلو يعني 3 كيلو ده
مش ريشه لكن هو مقبول شويه بالنسبه للحجم
اللي انا كنت متصوره في دماغي تصميم اللاب

 
جيمنج من الدرجه الاولى يخليك عايز تقرقش
الالعاب لوجو ار او جي ستر لس في ظهر
اللاب توب بينور اي ار جي بي وكمان في
خطين اضاءه واحد ورا وواحد قدام تحت كده
لما تحط اللاب توب على المكتب بيعملوا
انعكاسات في الضلمه بيعمل شكل جمالي رهيب

 
غير ان كمان الكيبورد بتنور اي ار جي بي
وكل ده بقى تقدر تعمل له مزامنه من خلال
برنامج اروري كريت ده كله غير ديزاين
اللاب اللي هو ديزاين جامد جدا بقول لك
تخليك عايز تقرقش الالعاب الخامات في
اللاب توب هنا تتوقع ان لاب في الفئه دي

 
والحجم ده وان لاب بالقوه دي اكيد هتبقى
معدن بقى وحاجات ما حصلتش لكن احسبها كده
لب الحجم ده اللي اغلب وزنه رايح للتبريد
والكلام ده لو حطوا الماتيريال الخارجيه
كمان ثقيله مده فاللبن يوصل 4 خ كيلو
فهيبقى صعب جدا في التحرك الماتريال هنا

 
بلاستيك كلها لكن بلاستيك من شده نضافته
تكد تتخيل ان هو معدن البلاستيك هنا سامع
كده بلاستيك نضيف فعلا يعني ما فيش اي حته

 
في اللاب توب هتضغط عليها تلاقيها بتزيق
او تحس ان خامات البلاستيك هنا اللي

 
البلاستيك الخشن ده لا كل الخامات هنا
بريميم جدا جدا جدا وانا مش متضايق من
فكره انها مش معموله معدن اولا لان اللاب

 
توب ده فيه هارد وير هاي اند فلو اللاب
توب ده اتعمل من ماتريال معدن ده موصل
للحراره هتيجي تحط ايدك على اللاب هنا
هتتلعب ثانيا ان ده هيتقل اللاب ففكر او

 
خطوه ان هم اختاروا الماتريال هنا بلاستيك
ده مش عيب العيب بالنسبه لي ان ده نفس
الديزاين السنه اللي فاتت محمد انت قال
لسه ديزاين مبهر بالنسبه لك هو ديزاين حلو
قوي وكل حاجه انا بحب المكرونه البشاميل
هل كل يوم هاكل المكرونه بالبشاميل ما

 
لازم اغير ده ديزاين فاجر فش والديزاين ده
انت استخدمته قبل كده كده اكت من مره فده
اصدار الاكار 18 24 فخد تعمل لي حتى
تعديلات ان هو ده 24 غير اللي في اماكن
الاي ار جي بي اعمل لي شويه تفاصيل زياده

 
اعمل لي الرموز هنا والنقاشات دي غيرها
اعمل لي اي حاجه تقنعني ان ده اسدار 24 هو
مش عشان الديزاين بتاع السنه اللي فاتت

 
كان فاجر وكل حاجه تقوم واخده لي كوبي
بيست نيجي بقى لحاجه حصل فيها تغيير كبير
جدا وهي اهم حاجه عينك هتقع عليها اول ما
تشوف اللاب توب ده الا وهي الشاشه ال 18
بوصه العملاقه كحجم لاب توب يعني الشاشه
هنا يا جماعه بدقه 2560 في 1600 ولو في حد

 
مش مجمع كده ومش واخد باله يعني ايه 2560
في 1600 ده نقدر نسميها 2 كي وطولها ازيد
حاجه بسيطه لان 2و كي 2560 في 1440
فالشاشه هنا كعرض هي 2 كي عادي جدا كطول
هي اطول من 2و كي بشويه والشاشه هنا بتردد

 
240 هرتز والشاشه هنا بمعدل استجابه 3 ملي
ثانيه جي تو جي والرقم ده 3 ملي ثانيه جي
تو جي ده رقم عظيم جدا محمد انا معتد ان
بسمع الكل الشاشات حتى الاقتصاديه 1 ملي
ثانيه اولا واح ملي سكند ام بي ار تي وكله

 
كلام في هاكس بقى في الشركات احنا بنتكلم
في 3 ملي سكند فعليا وفي تجربه الشاشه دي
عشان الخص عليك وحاول اوضح لك بالتصوير
البطيء دلوقتي دي واحده من الشاشات اللي

 
جربتها في اللابات من اللابات القليله ما
فيش حاجه اسمها لا جوستينج ولا موشن بلو
حركه سموذ بطريقه غريبه انا لعبت على
اللاب توب ده كتير جدا وكمان اللابتوب فيه

 
شريحه جي سينك الشاشه هنا كمان جي سينك مع
ال 240 هيرتز وال 3ه ملي ثانيه الحقيقيين
بصراحه اللاب توب تجربته في الالعاب وهميه
واللي بيخلي كمان تجربه الالعاب رهيبه جدا
كده ان الوان الشاشه نفسها بجانب الدقه

 
والتردد الوانها ممتازه ايوس بتقول ان
الشاشه هنا بتغطي 100% اس ار جي بي وده
رقم عادي جدا ممكن ناخده في اي شاشه
اقتصاديه عادي وبتغطي 100% دي سي اي بي 3
طب هل هناخد كلام ايسوس كده نعتمده وخلاص
ونرميه البحر لا احنا هنروح نجيب جهاز
المعايره وهنختار ونشوف الارقام دي فعلا

 
حقيقيه ولا لا ولما عيرنا الشاشه الشاشه
كانت محققه فعلا 100% اس ار جي بي و 100%
دي س اي بي 3 و 90% ادوبي اس ار جي بي
وكمان الشاشه وصلت معايا طوع بدون
محتوى اتش دي ار على الديسك توب عادي جدا
ل 550 نت وده رقم عالي جدا مش هتواجه اي

 
مشكله انك تشوف الشاشه ايا كانت الظروف في
شمس ما في شمس ايا كان الشيء اللي انت
بتشوفه تبقى الرؤيه ممتازه محمد معلش بس
ثانيه المواصفات دي قويه وكل حاجه لكن
احنا شفنا الكلام ده قبل كده يعني الكلام
ده لو حد متعود على اللابات الهاي اند مش

 
هيبقى كلام جديد بالنسبه له هقول لك ان دي
تقريبا المواصفات موجوده في نفس شاشه
اللاب توب ده السنه اللي فاتت ايه الجديد
بقى اللي انت اتكلمت عنه ان شاشه اللاب
توب ده مش ال اي دي شاشه هنا ميني ال اي

 
دي معلش هتفرق ايه من ال اي دي من لد من
مش عارف انت عايز لمبه موفره للمكتب ولا
ايه بص استنى ده موضوع كبير ويطول شرحه

 
وعظيم جدا لان هو ده مستقبل الشاشات اصلا
لكن هقول لك نبذه عنه كده على السريع اي
شاشه الديم اللي موجودين في كل بيوتنا
وماليه بيت كل مصري سواء تلفزيون او بي سي

 
او اي شيء هي عباره متكونه عن طبقات
الطبقات دي بيكونوا وراهم في النهايه خالص
الواح من اللال اي دي ال اي ديز كتير جدا
هي دي اللي بتطلع الضوء عشان حضرتك تشوف

 
الالوان وكل التفاصيل واضحه قدامك بس احنا
كده عندنا مشكله لان اي صوره بنشوفها فيها
مناطق غامقه ومناطق فاتحه يعني انا مثلا
بتفرج على فيلم دلوقتي وفي مكان الصوره
فيه ضلمه وفي مكان الصوره فيه شمس منوره

 
طب ده هيحصل ازاي اذا كانت الاضاءه هنا مش
كل بيكسل بينور لوحده لا انا عندي شرايط
ليدات ورا البنل هي اللي بتنور فانا ازاي
هشوف اللون الاسود وانا الليدات دي منوره
مهما حاولت البنل انها تحجب اللون ده
بيظهر لي في النهايه كلون رصاصي او لون

 
غريب كده او لو مشغل مثلا حاجه منوره في
وسط مشهد كله اسود بتحس ان في وهك طالع
كده طب دلوقتي احنا عندنا شاشات الل اي دي
كده بتعاني من مشكله مع الكونتراست فالكون
تراست فيها مش حلو والالوان الغامقه فيها
مش حلوه والاسود مش بيطلع اسود حقيقي فدي
مشكله فعشان كده اخترعوا تقنيه اسمها

 
اللوكال ديمنج ايه اللوكال ديمن ده ده بكل
بساطه شايف كميه الليدات دي احنا هنقسمها
لمجموعات صغيره بحيث ان انا دلوقتي لو في

 
مشهد انا محتاج الجزء ده مثلا من الشاشه
اللي هو الجزء ده مثلا او الجزء على

 
اليمين ده مافيش فيه اضاءه المشهد ده هو
في المشهد ده لونه اسود فانا احاول اطفي
الجزء ده او احجب اضاءته قدر المستطاع

 
عشان اشوف الصوره باقرب حاجه ممكنه هو
التقنيه دي ساعدت كتير لكن ما زالت شاشه
شبه ال اي دي اضعف بكثير من شاشات الاولد
اللي كل هناك بيكسل يقدر ينور او يطفي
بمزاجه لان كل بيكسل الاضاءه طالعه منه هو

 
من غير اي شرايط لدات ولا اي حاجه فعشان
الحوارات دي كلها اخترعوا حاجه اسمها ميني
ال اي دي ايه الفرق بينها وبين الل اي دي
هل التكنولوجي او التفكير بتاع عمل الشاشه
اتغير لا هي مازالت ليدات برض موجوده في
ظهر البانل اللي انت شايفها ورا الطبقات
دي لكن الفكره ان حجم الليد اصغر جدا

 
فمثلا وده مثال مالوش اي علاقه بالحقيقه
ده مثال تبسيطي بدل مثلا شاشه زي دي مكان
هيبقى موجود هنا 100 شريحه ال اي دي او

 
100 لمبه ال اي دي هيبقى مثلا موجود هنا
1000 ال اي دي بعد ما الشاشه بقى فيها
كميه الليدات الكتير جدا جدا دي قسمناها
لمناطق كتير كوكال ديمنج بقى هنا بقى 2000
منطقه لوكال ديمنج فلاب شبه الاسكار 18 ال

 
18 انش ده 2000 منطقه في المساحه الصغيره
دي فهنا بدانا نوصل لصوره كويسه جدا
والكونترا ست ريشيو بقى محترم جدا فده كان
شرح تبسيطي بسيط جدا انا عارف ان الموضوع
ممكن يكون صعب وسط مراجعه لاب توب كده لو
عايزين اتكلم على الموضوع ده تكلموا في

 
الكومنتات عنه اطلبوني اعملوا فيديو لوحده
لو لقيت الناس متحمسه لان هو ده فعليا
المستقبل حاليا في الشاشات المين ال اي دي
والمايكرو ال اي دي ومقارنتهم بالولد وده
حوار كبير جدا وده اعظم تطوير بالنسبه ل
في الاسكار 18 الشاشه فعلا رائعه على صعيد

 
بقى هتلعب فانت هتطير بال 240 هيرتز
والدقه الخرافيه والالوان هتتفرج هتتفرج
على افلام او اي محتوى ايا كان هتخد جوده
خرافيه ندخل بقى في صلب اللاب توب نفسه او
في قلبه عقله كرشه ايا كان الاسم هو
المعالج اللاب توب هنا جايه باقوى معالج

 
موجود في لاب توب حاليا هو الاي 9 14900
اتش اكس والمعالج ال 14900 اتش اكس ده
جايب عدد 24 كور و32 ثريد والمعالج ال 24
كور دول متقسمين لجزئين زي ما احنا عارفين
في كل معالجات انتل دلوقتي ممان انويه قوه
او ثمان انويه اداء عالي بي كورز و16
نوايه كفاءه وانت اللي بتقول ان المعالج
ده يقدر يوصل لتي دي بي 153 وات 155 وات
لكن واقعيا وفي التجربه الفعليه انا قدرت
اوصل ل 175 وات وده مش عشان جامد وفشيخ

 
ومافيش من اثنين عشان في وضع في برنامج
ارمور كريت من ايوس اسمه وضع تربو وضع
تربو ده بيقدر يعمل لك زي اوفر كلوك 25
وات زياده لو الحراره بتاعه الجو او

 
التبريد دلوقتي يسمح انك تاخد 25 وات
زياده فده بيديك اوفر كلوك كده مجاني من
ايوس الخلاصه في كل ده ايه اداء برده
المعالج الاي 9 14900 اتش اكس مقارنه
بمعالج الجيل اللي فات الاي 9
13980 تقريبا اتش اكس ده تقريبا كان اسمه
انا تعبت من كتر الارقام وبرده مقارنه

 
مجات البي سي تعالوا نشوف الاداء بتاع ال
14900 اتش اكس ا نفس ال 13980 اتش اكس انت
مستغرب لا لا بجد بجد انت مستغرب هو
تقريبا كده انت مش عايش معانا في القناه
لان دي مشكله انتل ايوس مالهاش اي ضعو
بالموضوع خالص لان الجيل ال 14 سواء لاب

 
توب سواء بي سي سواء فرايدي تشيكن هو
الجيل ال 14 نفس الجيل ال 13 بالظبط نزلت
نفس البروسيسور بنفس الكورس بنفس

 
التكنولوجي وقالت انها زودت الترددات
والكلام ده وفيديو مراجعه الجيل ال 14
اللي هسيبه لك فوق في الاي هو زياده

 
الترددات دي في حالات خاصه جدا جدا جدا
ودي حاجه غالبا انت مش هتشوفها مع اي
معالج من معالجات الجيل ال 14 غير في
حالات نادره جدا فعشان كده هو نفس الاداء
وده ما ين فيش او ده ما يقلل من اللاب

 
يعني اللاب ده مش وحش اللاب ده البروسيسور
طياره بروسيسور خارق بروسيسور جامد قوي

 
لكن كل اللي انت بتعمله لما بتشتري اي
بروسيسور جيل 14 اللي هو ايه انت بتروح
كده اي منتج جيل 13 حط عليه ستيكر جيل 14
انا بقى معايا احدث حاجه في العالم ها انت

 

 
ابو جيل 13 انا معايا بروسيسور احدث منك
بس احنا نفس الاداء بس انا 14 انا اقوى
واحد في العالم انت اللي تحت لكن هل في
فرق في الاداء لا ده الاثنين بيتعادل
تقريبا وساعات ال 14 يغلب مثلا ب 1% ساعات
ال 13 يغلب ب 1% لكن ده ما بقدرش اعتبره
فرق اصلا ده خطا اختبار بس فده مش فرق
الاثنين واحد تيبيكال وده ما يقلل من قوه

 
اللاب توب لكن ده يقلل من الضحك على الدون
اللي انت اللي بتعمله الاسكار 18 هنا جاي
مع 32 جيجا بايت رامات وال 32 جيجا بايت

 
دول من نوع دي دي ار 5 وبتردد 5600 ميجا
هرتز وانا كنت اتمنى اني اشوف تردد اعلى
من كده يعني كنت اشوف 6200 6400 7200 بما
ان احنا دلوقتي في 2024 والترددات دي بقت
شائعه ومنتشره في اجهزه كتير جدا واللاب

 
توب هنا في امكانيه ان انت تقدر تعلل 64
جيجا بايت وانا بصراحه اي حد ششتري لاب
توب زي ده انا تقريبا هو ده هيكون بالنسبه
له اول حاجه هيعملها لان الهارد وير اللي
هنا يستاهل 64 جيجا بايت فعلا اما كتخزين

 
اللاب توب هنا جاي فيه امدي 2 اين تيرا
بايت من نوع جيم 4 وبيوصل لسرعات قرايه
وكتابه بتعدي 7000 ميجا واظن ده رقم كافي
جدا لاي استخدام حضرتك ممكن تستخدمه
تقريبا لكن في ملحوظه ان اللاب توب ده

 
بينزل بنسخ ثانيه منه بنفس الهارد وير
ونفس كل حاجه لكن بسيت اب ام د 2 مختلف
بينزل مع اثنين ام دو 2 كل واحد فيهم اين
تيرا بايت انا شفت النسخ دي على موقع ايوس
لنفس لاب تووب وموديل 24 الاثنين امدو 2
الاثنين تيرابايت بيتعمل لهم ريد زيرو مع
بعض فبيكون سرعتهم دبل فبيو ل 10 و11 1000
ميجا لكن هل ده مفيد قوي انك تاخد اين

 
امدو 2 ريد 0 جيم 4 بمجموعه 12 و1 جيجا
بيت بر سك لا ما كانش فارق قوي لان انا

 
جربت اللابتوب بتاع السنه اللي فاتت

 
السكار 18 23 وكان في فعلا اين ام دوت 2
كل واحد فيهم اين تيرابايت معمول لهم رييت

 
زيرو وكان فعلا بيوصل لسرعات 11 و12 و1
جيجا بيت السكند لكن لما جربت ده تقريبا
ما فيش اي فرق تجربه الجيم 4 تقريبا كافي
لاي استخدام في الدنيا ممكن تعمله دلوقتي
بعيدا عن الكلام الكتير والتفاصيل دي يمكن

 
اعظم حاجه في اللاب توب ده واللي بيخلي
اللاب توب ده تنين فعلا مفترس ان هو تحس
ان هو عايز يطلع ياكل الالعاب ان كارت
الشاشه في اللاب توب ده هو الار تي اكس 40
90 اللي عمرنا ما كنا نتخيل انه يكون
موجود في لاب توب اصلا الكارت جاي مع
9728 كودا كور وتردد بيعدل 2000 ميجا هرتز

 
مع 16 جيجا بايت في رام من نوع جي دي ار 6
والكارت هنا بيوصل لتي دي بي حوالي 150
وات ولكن برض في تجربتي الفعليه كان بيوصل

 
ل 160 و170 وات وده برده بسبب اوفر كلوك
من برنامج ارمور كرييت ممكن تعمله ممكن
تفعل وضع تربو او ممكن تعمل اوفر كلوك
يدوي انت تحدد كم وات زياده انت عايزه

 
وطبعا يا جماعه لازم اوضح حاجه مهمه ان
كارت الار تي اكس 40 90 اللي هنا هي نسخه
لاب توب لو قارناها بالبي سي الاداء مختلف
تماما ال 40 90 نسخه البي سي 24 جيجا بايت

 
في رام جي تي دي ار 6 اكس وبار كونسبشن
معدل 500 وات وده حاجه غير منطقيه انها
تتحط في لاب توب ومستحيله هنا الار تي اكس
40 90 نسخه اللاب توب ده اعلى كارت شاشه
موجود في العالم في لاب توب تمام ولكن
كارت شبه ده لو هنقاري الواقع في عالم

 
البي سي يوازي اداء مثلا حاجه شبه ال 40
70 تي اي سوبر مثلا حاجه شبه 30 90 تي اي
حاجه في الرينج ده هل ده اداء وحش في جهاز
متنقل معاك لا اطلاقا وطبعا كون ان اللاب
ده في ار تي اكس 40 90 اه نسخه اللاب توب
مختلفه عن نسخه البي سي لكن ده لا ينفي ان

 
اللابتوب هنا داعم دي ال اس اس 3 داعم
الاي في 1 انكودر داعم كل مميزات وحصريات
انفيديا وكل شيء واللاب توب ده مع الكارت
ده مع المعالج مع ال 32 جيجا بايت رامات

 
الخلطه دي كلها بتنتج ايه الخلطه دي كلها
على ريزليوشن قريب من 1440 واعلى كمان انت
هتشوف اي لعبه سواء تريبل اي او ايسب س

 
بورتز بفريمات كتير كتير كتير على اعلى
دقه تخيل مثلا اللعبه شبه اساسنز كريد
فالهالا ولا ريد ديد ريدمبشن 2 دي العاب

 
بنلعبها على 60 فريم الترا بنبقى مبسوطين
فيهاش في قمه الانبساط تخليل تلعبها على

 
100 و 120 و125 فريم هيبقى وضعك ايه طبعا
انا ركزت اصلا ان معظم الالعاب اللي
اختبرها تكون ثقيله يعني انا مثلا مش هروح
اختبر لك لعبه عبيطه فتجيب لي 600 700
فريم انا مش هستفاد حاجه انا كل الالعاب

 
اللي انا اصلا اختبرتها النهارده انت لو
لعبتها على 60 فريم هتبقى مبسوط فانا مش
هتكلم متع عينك مع الفريمات دي وارجعك
تاني
معلش قطعت خلوتك على اللاب وانت بتتفرج
على فريمات و لكن طبعا شيء معروف ان اي
لاب توب جيمنج في العالم مش بيدي كامل

 
اداء غير لما توصل له الشاحن ومن غير ما
توصل له الشاحن بيبقى كلب بلدي حرفيا

 
بيبقى اداءه ميت ده طبعا لازم يكون جاي
معاه شاحن وتخيل الجهاز بالقوه والاداء ده
منظر الشاحن اللي هيكون جاي معاه ايه

 
الشاحن لنا 330 وات شاحن بلوه كده حاجه
تهمه حجم اللاب توب ده مع مع الشاحن اللي
حجمه ضخم ده في التنقل الموضوع مش هيبقى
احسن حاجه فاسوس هنا فكرت في فكره لطيفه
جدا وابهرت مني انت طول الوقت مش بتبقى
عايز تشغل العاب على دقه توكي الترا وتندر

 
ومش عارف ايه انت رايح الكليه مثلا عايز
تشغل شويه بريزنتيشن رايح كافيه رايح تعمل
حاجات بسيطه هل لازم تشيل الشاحن التهمه

 
ده هل اصلا لو نسيت الشاحن اللاب توب
هيفصل وخلاص وده غالبا اللي بيحصل ايوس
هنا بعت مع اللاب الشحن اللي انا بشحن بيه

 

 
من ساعتها اللاب توب بيقدر يشحن تايب سي
باور ديليفري 100 وات بس طب معلش ثانيه
اللاب هم جايبين معاه شاحن كبير 330 وات
وشاحن صغير محندق كده 100 وات طب ما هو لو
شغال ب 100 وات ليه جايبين 330 شاحن سريع
يعني لا اطلاقا انت لو حسبت الباور

 
كونسبشن بتاع الجهاز هتلاقي ان المعالج
150 والكارت 150 ف 100 وات ده هيعمل معاهم
ايه ال 100 وات الباور ديليفري ده هو مجرد
بيشغل لك البيسكس بتاع الجهاز او انت

 
بتبقى مشغل الجهاز تصفح واداء وكل حاجه بس
مش هتاخد الماكس باور بتاعه هو بيبقى مديك
على قد ال 100 وات وفي نفس الوقت الموضوع

 
ده نافعني جدا لان اللاب توب هنا بما انه
بيدعم الباور ديليفري انا في مره خنت خارج
بهيه ونسيت الشاحن عادي جدا لو ده لاب توب
زي اصدار 23 انا كنت ساعتها اتسوحت انا
بكل بساطه كنت عند واحد صاحبي الشاحن بتاع
العربيه الشحن بتاع العربيه بتاعه 60 وات

 
باور ديليفري حطيت اللاب توب في شحن
العربيه 60 وات رحنا مشوار ساعه لقيت
اللاب شحن ش محترمين كان شحن اورب 40% او
حاجه زي كده لكن حركه زي دي هل هي صحيه
وتقدر تشتغل على اللاب طب طبيعي جدا كده

 
مباشر على الشحن الصغيره والضعيفه دي لا
طبعا اقل حاجه تشتغل عليها على اللاب هي
100 وات اقل من كده غلط طبعا لكن انا
بتكلم في فكره وعمليه ان لاب شبه البلوه
زي ده حرفيا انا قدرت اشغل نفسي والحق
نفسي بتايب سي باور ديليفري يا جماعه انا

 
بشحن بالتاب سي اللي هو الشاحن الصغير
اللي جاي مع اللابتوب الباور ديليفري ده
بشحن منه الموبايل عادي جدا لان ههم
الاثنين نفس التكنولوجي فصباح الفل انا
بصراحه مبسوط من الاوبشن ده جدا اللاب توب
هنا بيجي معاه في الكرتونه ماوس هديه من

 
ايوس ار او جي وماوس غ على ال فكره واداءه
كويس جدا لكن انا عندي مشكله بسيطه ان
الماوس هنا توزيع البورتات في اللاب هنا
مش مريح بالنسبه لي في اثنين يو اس بي هنا
طبعا كل يو اس بي سريع وسريع جدا ويو اس
بي 3.2 ارقام غريبه واليو اس بي بقى
التايب سي اللي الاثنين موجودين في

 
الناحيه الشمال هنا هنا التايب اي وهنا
تايب سي انا دلوقتي بجيت مثلا اوصل هنا
وصلت مثلا فلاشه ووصلت ماوس فطول وانا

 
بلعب ايدي بتخبط عشان انا بتحرك وبلعب
بسرعه فايدي بتخبط في اليو اس بي فده
بالنسبه لي توزيع مش تمام انا كنت بفضل
لما باجي العب بماوس بوصله في الناحيه دي

 
مثلا او بوصله في داخل اللاب توب والاماكن
دي ما فيهاش يو اس بي فاضطريت ان انا
استخدم هاب خارجي عشان اوصله في الناحيه
الثانيه واستخدم عدد منافذ اكتر وبصراحه

 
بالنسبه لي عدد المنافذ ده برده مش كبير
قوي اثنين يو اس بي هنا والناحيه الثانيه
اثنين تايب سي هنا برده اربعه دلاب هاي
اند جاي مع مواصفات مرعبه فبالنسبه لي كنت
متوقع منه اكث من كده ف النقطه دي ما

 
عجبتنيش ما هو انا لازم اتحس وك في لاب زي
ده واقل حاجه ما تعجبنيش اتكلم فيها وتاني
عيب واجهته من وجهه نظري في اللاب توب هنا
اكثر زراير بنستخدمها واحنا بنلعب هي

 
زراير الدبليو اي اس دي الزراير دي لما
قست درجه الحراره في المنطقه دي بالكاميرا

 
الحراريه والجهاز يقس الحراره لقيت ان
درجه حراره المنطقه دي بتكون حرارتها خمس
درجات اعلى من المنطقه دي وده منطقي لان
دائره التبريد كلها هنا فبتحب ان في
سخونيه زياده في المنطقه هنا اي نعم مش
السخونيه القاتله اللي تخليك ما انتش قادر

 
تستخدم اللاب توب لكن مازال ف هنا خمس
درجات اعلى فمازلت انا او انا بلعب حسيت
ان هو في حاجه غلط هنا لوقت اللاب توب هنا
اسخن شويه من الطبيعي ففي لف الفئه دي كنت
اتمنى ان هم يظبطوا العزل او الماتيريال

 
في المنطقه دي تحديدا بحيث ان انا المفروض
ما احسش باي تجربه سلبيه ثالث عيب بالنسبه
لي الكاميرا اللي انتم شايفيني منها دي
الكاميرا هنا هي مقبوله وكل حاجه انا

 

 
والله ما عنديش ادنى مشكله فيها هي بتمشي
الحال لكن الفئه دي من اللبات لب ب 3700
دولار داخل على ال 200000 جنيه اللاب توب
اللي هنا ما ينفعش الكاميرا تمشي الحال
لازم الكاميرا اللي هنا تكون حاجه من

 
الاخر يعني من النهايه الكاميرا بتاعه
الماك بوك احسن و انت بتقارن ليه من الماك
بوك انا بقارن حاجات هاي اند ببعض فدي اه
انت شايفني كاميرا ممتازه تطلع بيها
مقابلات وكل حاجه لكن انا هنا مش بدور على
الحلو انا بدور على الممتاز انا هنا بدفع

 
3700 دولار فمش باخد حاجه ماشيه حالك انا
لازم اعلى حاجه في كل حاجه وعلى الرغم من
كده هي مازالت مديه الغرض وبس يا سيدي ودي
كانت بكل اختصار الاسوس سكار 18 اصدار 24
اي نعم ما فيش اختلافات جذريه بينه وبين

 
نسخه 23 20 وده بسبب انتل غالبا لان هم
اللي ما عملوش تغييرات في المعالج بتاعهم
يمكن اكبر تغيير حصل لي في اللاب ده ولما
يخليه قصادي هو موديل 23 اشتريه هي الشاشه
المين ال اي دي لانها فعلا تطوير كبير

 
وهيفرق مع الناس اللي بتهتم بالالوان قوي
يمكن مع الجيمرز ماخدوش بالهم من التفاصيل
دي لكن الناس اللي بتحب تتفرج على محتوى
بجوده عاليه او بتعدل الوان كتير الشاشه
دي هتنفع جدا بس واديك عرفت سعره هو حوالي
200000 جنيه 3700 دولار بس اتمنى تكون

أحدث أقدم